Historik

Sottungaskutor

1785 - 1999

 

VASTI

 

Källa: (4), (5), Ture Aaltonen

 

Vasti var en trålare, byggd 1931 i Marstrand, Sverige.

Hon mätte 46,68 brt. Längd 16,84 m, bredd 5,93 m, djupgående 3,00 m.Inköpt 15 februari 1959 till Sottunga.

Delägare var Ture Aaltonen, Gustav Eriksson, Runar Danielsson, Levi Jansén, Fritz Lindholm och Lennart Nordberg.Registerort och -nummer Mariehamn 1273.

Fiskade strömming i Bottenhavet samt Norra Östersjön.

Hade från början en 150 hk Säffle tändkulemotor men efter ett antal problem med topplockspackningar byttes motorn till Normo (norsk) 3-cyl 210 hk.

1975 förbyggdes Vasti på Lundmek i Mariehamn och fick ny styrhytt i plåt samt ny motor av märket Volvo Penta på 290 hk som gav en fart på 8 knop.

 

Vintern 1985 uppstod dessvärre brand ombord då Vasti låg vinterupplagd vid Sottunga brygga. Branden tros ha startat i värmepannan. Det var -23 grader kallt. Vasti var fulltankad med diesel samt flera fat med smörjolja. Eldslågorna stod 10-15 meter höga. Från Mariehamn kom en kranbåt samt en räddningsbåt. Man försökte lyfta upp Vasti, som vid det laget stod på botten, samt pumpa läns men misslyckades. Haveristen betraktades nu som vrak och försäkringsbolaget försökte sälja vraket men fann inga köpare. Efter att försäkringsexperter från Helsingfors hade undersökt haveriet så belöt man bogsera vraket en bit ut i Skiftet för att bli liggande på djupt vatten. När räddningskryssaren Gustav Eriksson hade dragit ut Vasti längs botten upptäckte man, mitt för Ljungöbådan, att man även släpade med sig elkabeln som försörjde utbyarna med ström. Vasti var försäkrad till 480-tusen mk med en självrisk på 5%. Försäkringbolaget fick även bekosta reparation av elkabeln för 105-tusen mk.